Odporúčania v rámci prvého kontaktu

V rámci plánovania stretnutia so mnou si, prosím, zvážte, či skutočne sa chcete stretnúť, či skutočne chcete vo svojom živote niečo zmeniť z vlastnej iniciatívy a či budem podľa Vás kompetentný Vám pomôcť.

  • Často sa totiž stáva, že človek pod tlakom alebo v slabej chvíli kontaktuje odborníka, ale v skutočnosti je do stretnutia dotlačený niekým iným, nie je pripravený prijať pomoc a/alebo niečo zmeniť vo svojom živote, prípadne čaká, že to za neho urobí niekto iný (napríklad ja).

Nevytvárajte na mňa nátlak slovami "musíte" alebo "len vy mi môžete pomôcť", alebo "potrebujem okamžite," ani sa nevyhrážajte. 

  • Pokiaľ si Váš psychický stav vyžaduje neodkladnú zdravotnú starostlivosť alebo pozornosť, navštívte psychiatrickú príjmovú ambulanciu (v spádovej nemocnici).

Prečítajte si článok "Psychiatrické vyšetrenie".

  • Oboznámite sa v ňom s rozdielmi v náplni práce psychológa a psychiatra.
  • Ujasníte si napríklad, že psychiater nemusí predpísať lieky, pokiaľ nie sú potrebné, pokiaľ s tým pacient nesúhlasí, a pokiaľ svojím stavom pacient neohrozuje seba a/alebo svoje okolie. 
  • Zistíte, že nie je potrebné mať z návštevy psychiatra strach.

Ak ste naďalej pevne rozhodnutý so mnou niečo osobne konzultovať, rád Vám poskytnem najbližší možný termín, no nebude to okamžite. Prosím o trpezlivosť.

  • Najprv ocením stručné predstavenie sa v e-maile s popisom Vášho problému. Niekedy ma totiž kontaktujú pacienti, ktorí majú svojho psychiatra a chcú odo mňa niečo, čo im iný psychiater odmietol poskytnúť . Inokedy už pri prvom písomnom kontakte zistím, že pacient potrebuje psychiatrickú hospitalizáciu, prípadne, že odo mňa očakáva "zázrak na počkanie" s minimom vlastnej účasti na riešení. Iný sa dožaduje liekov a nič iné nepotrebuje.  
  • V dohodnutý deň stretnutia doobeda (alebo pár hodín pred stretnutím) mi potvrďte SMS-kou alebo e-mailom, že sa dnes určite dostavíte. Pokiaľ tak neurobíte, môže sa stať, že nebudem pre Vás dostupný. V tomto prípade však už nepotvrdzujem prijatie správy; jednoducho svoj príchod v predstihu potvrďte a potom už len príďte. Pokiaľ by som sa Vám nakoniec nemohol venovať ja, oznámim Vám to hneď, ako to bude možné.

Možno si prvé stretnutie so mnou nakoniec rozmyslíte, ale už máme dohodnutý termín. Prosím, nenechávajte to "plávať." Je to nielen v dekóre, ale pomôžete mi tým efektívnejšie si zorganizovať čas. 

  • Ak si prvé stretnutie so mnou nakoniec rozmyslíte, je to v poriadku, avšak uvedomte si, že pokiaľ mi to neoznámite včas, nabúrate mi pracovný program a spôsobíte to, že sa ku mne nedostane človek, ktorý to naozaj potrebuje a naozaj potrebuje skorší termín. Dôvody rozmyslenia si stretnutia nikdy neriešim (pokojne to môžem byť aj ja sám), ale riešim nedostavenie sa človeka a neosvojenie si základných pravidiel slušnosti ("včas oznámiť zrušenie dohodnutého").
  • Dospelé osoby s dostatočnou kognitívnou výbavou iba vediem, nevychovávam. Pokiaľ niekto nie je schopný sebavýchovy a sebareflexie (bez prítomnosti objektívnej prekážky, pre ktorú by toho nemal byť schopný), spolupráca so mnou bude náročná až nemožná.

Nemeškajte, beží Vám čas!

  • Ak sme sa už videli a dohodli, že si na Vás najbližšie vyhradím napríklad 45 minút a Vy meškáte, beží Vám čas (bohužiaľ, beží aj môj čas). Je to Váš čas a Vaša zodpovednosť, ak Vám ostane napríklad posledných 15 minút. Preto je rozumnejšie včas zrušiť/preložiť stretnutie na termín, kedy prídete načas. 
  • Pri opakovanom meškaní alebo nedostavení sa posudzujem situáciu individuálne, avšak pristúpil som už aj k rozviazaniu spolupráce.

Ak sa pri mne necítite komfortne, mali by ste o tom hovoriť.

  • Je možné na tom pracovať (ak viem, kde som urobil chybu), alebo je niekedy vhodnejšie pustiť pacienta (klienta), aby si mohol nájsť iného odborníka. 
  • Od každého pacienta (klienta) očakávam pravidelné a otvorené zhodnocovanie efektu našej spolupráce a môjho prístupu voči nemu. 

Neplánujte mať so mnou videohovory bez jediného osobného stretnutia.

  • Napriek rozvoju telemedicíny, tá sa zatiaľ nedokáže vyrovnať osobnému kontaktu s pacientom v žiadnom medicínskom odbore. Zároveň nepovažujem za profesionálne vidieť pacienta (klienta) počas celej doby vedenia len na displeji či monitore. 
  • Zo skúsenosti môžem potvrdiť, že on-line stretnutia majú viacero nevýhod, a tak preferujem osobné stretnutia. 
  • V prípade potreby opakovaných stretnutí, a pokiaľ to nie je možné urobiť inak, pristúpim na kombináciu prezenčnej a on-line formy.

Ďakujem za pochopenie a spoluprácu.